Carti vs filme

M-am apucat de citit carti clasice, “cu greutate”: Dostoievsky, Flaubert, Balzac, Stendhal si cam tot ce imi cade pe mana. Imi place foarte mult sa citesc deoarece imi pot crea personajele. Chiar daca autorul specifica nuanta blonda a personajului  principal, eu mi-o pot imagina bruneta si cu nasul stramb. Realizand o comparatie cu filmele, acestea din urma iti impun anumite detalii, dar care poate ajuta mai mult in conturarea personajului. De exemplu un mic gest al sprancenei sau tinuta acestuia iti schiteaza atudinea sau personalitatea. In carti, desi poate nu se specifica, in functie de atitudinea si din actiunile care sunt intreprinse ne putem crea aceste gesturi.

Exista si filme foarte bune si complexe care acceseaza substratul personajelor si nu se rezuma doar la scenariu. Dupa parerea mea filme de acest gen sunt Into the wild(2007) inspirat dupa realitate si Crash(2004). Rolurile jucate sunt atat de complexe incat ele exista si dupa incheierea filmului.  Comparand cu filmele de duzina, de actiune sau aventura unde principalul fapt e salvarea “printesei”, into the wild te lasa sa vezi personajul si chiar sa intelegi mesajul transmis in ciuda faptului ca nu este scris negru pe alb. Realizand o paralela intre filmul into the wild unde totul se rezuma la dorinta personajului de a fi liber, fara forma cea mai grea de manipulare, banii, in mos Goriot totul se rezuma la avere, la a avea cat mai mult si influenta acestora in comportamentul oamenilor. Se realizeaza astfel contradictia intre dorinta de libertate si incatusarea prin manevrarea banilor.

Este intr-adevar o carte frumoasa, care ar trebuie citita de toti tinerii, dar si de parintii  cu “deviatii de comportament” care nu si-au inteles bine rolul. Are un final trist, revoltator dupa parerea mea, asemenea filmului detaliat anterior, dar care te pune pe ganduri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu