Despre ce ne invata in viata criticii mareti

Teologia si-a dezvaluit de-a lungul istoriei, atat falsitatea cat si inutilitatea. Ea este privita de unii ca fiind deosebit de periculoasa si in masura in care s-a opus cercetarii naturii, a contribuit la perpetuarea mizeriei omenesti. Ideea aceasta din urma, foarte semnificativa, ne arata convingerea lui Bacon potrivit careia religia functioneaza, socialmente, antiuman.

Continuatorul lui Bacon, Thomas Hobbes, a evoluat spre ateism categoric, atat de categoric incat in acea vreme era echivalent cu ateu, liber-cugetator.
,,Teama de o forta invizibila, nascocita de minte sau imaginatie pe baza nascocirilor, recunoscuta de stat, se numeste religie'' - scria el,  edificator pentru orientarea sa ateista. Lui Hobbes, Dumnezeu ii aparea ca o notiune la fel de absurda ca cea de ,,cerc patrat''. Pe continent, Descartes, in Franta, dar mai ales Spinoza, in Olanda, au contribuit in secolul al XVII-lea la promovarea unei orientari antireligioase.
Indeosebi Spinoza, pentru ca el s-a eliberat complet de influenta teologica si a ajuns la o analiza lucida, sistematica a religiei, careia i-a divulgat convingator inconstienta si spiritul antistiintific si antiumanist. Spinoza credea ca ,,nu se poate concepe ceva mai absurd decat creationismul''.
De numele sau este legat si o prima si temeinica cercetare istorica a Bibliei, cercetarea care se incheie cu concluzia caracterului nedivin, profan al acesteia. In ,,Tratatul teologic - politic'' unde isi expune roadele meditatiei asupra Bibliei, Spinoza afirma ca ,,Scopul filozofiei nu este altul decat adevarul, pe cand al credintei nu este altul decat supunerea si evlavia''. Teologii admit ca ,,oamenii pot sa fie fericiti numai prin supunere, fara intelegerea lucrurilor'' ceea ce este nemijlocit potrivnic omului.

Oamenii se inchina la propriile lor plasmuiri. ,,Cred - scria Spinoza - ca daca triunghiul ar avea facultatea vorbirii, ar spune ca dumnezeu este atot - triunghiular, iar cerul atotcircular''. Religia e simpla superstitie iar asa-numitele minuni o falsa interpretare a unor fenomene, falsa pentru ca ,,in natura nu se intampla nimic care sa fie potrivnic legilor sale universale''.

Dar tara in care anticlericalismul si ateismul a devenit in secolul al XVIII-lea cu adevarat curent de gandire a fost Franta. Iluministii Voltaire si Montesquieu au exerciatat o considerabila influenta asupra dezmortirii spiritelor si au declansat o necrutatoare critica impotriva religiei si bisericii. Lasand lozinca ,,zdrobiti infama'' Voltaire sublinia cu verva, dar si cu o documentatie convingatoare rolul nefast al religiei, goliciunea sa interioara, absurditatea ei. Religia, scria el in ,,Dictionarul filozofic'', ,,ar fi pierduta daca oamenii ar incepe sa gandeasca''. Cat priveste minunea, ea este o naiva contrafacere, ,,o scamatorie sau un basm cu cocosul rosu''.
Nu intelegeti gresit aceste exprimari. Ele snt menite sa sublinieze dreotul la libera exprimare cat si sa arate ca mintea omului poate judeca dupa propriile sale reguli. Orice incercare de a combate adevarurile deja  mentionate de altii nu face decat sa adevereasca si mai tare sensul adevarului deja mentionat. Este doar o lozinca proprie pe care  sper ca o intelegeti cu totii si o acceptati ca atare.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu